Daarom werk ik bij Bink!

Amina - stagiair pedagogisch beleid, masterstudent Youth, Education and Society Universiteit Utrecht

Een omgangsbeleid voor kinderen, bevorderen van groepscohesie en een positief klimaat op de groep. Allemaal onderwerpen waar Amina zich tijdens haar afstudeerstage mee bezighoudt.

Amina volgt een master Youth, Education and Society aan de Universiteit Utrecht en ze wil graag als stagiair bij Bink aan de slag. Dat is lastig, want er staat geen stagevacature open in de stagebank. Gelukkig is Amina niet voor één gat te vangen: ze onderneemt zelf actie! 

{caption}

"Ik wil niet voor de makkelijke route gaan, maar op zoek gaan naar een uitdagende en leerzame stage die bij mij past."

Haar stagecoördinator komt er al snel achter dat er geen vacature bij Bink openstaat, maar dat er wel behoefte is aan een stagiair pedagogisch beleid.

Waarom Bink?

‘Ik wilde graag stagelopen bij een organisatie waar je beleid kunt maken, maar ook te maken hebt met de praktijk. Bij veel andere stages in de stagebank is er geen contact met de praktijk en dat maakt het juist leuk. Bovendien past een hele formele organisatie niet bij mij. Bij Bink heb je laagdrempelig contact met de vestigingen en medewerkers. Dat maakt het makkelijk om input op te halen voor mijn onderzoek. Door collega’s te betrekken bij mijn onderzoek kan ik ervoor zorgen dat het beleid goed aansluit op de praktijk.’

‘Ik kende Bink al, omdat ik als invalkracht via de invalpoule heb gewerkt. Tijdens mijn studie Social Work liep ik stage op bso-i Ziezo via Youké, een jeugd- en opvoedhulp in Hilversum. Na afloop van mijn stage vroeg Jolanda, vestigingsmanager van bso-i Ziezo, of ik bij Bink wilde komen werken. Dat kwam heel goed uit, want de zomervakantie stond voor de deur. Een zomervakantie als invalkracht werken werd uiteindelijk anderhalf jaar!’

‘Na mijn hbo-studie heb ik een pre-master gedaan en nu volg ik een master Youth, Education and Society aan de Universiteit Utrecht. Deze master richt zich op het voorkomen van problemen in de ontwikkeling van kinderen. Je bent dus niet bezig met oplossen van individuele problemen, maar met maken van beleid bij organisaties om (maatschappelijke) problemen te voorkomen.’

Afstudeerstage en scriptie combineren

Amina gaat drie dagen per week aan de slag met het beleid rondom pesten. Daarnaast werkt ze twee dagen per week aan haar afstudeeronderzoek. Ze doet hiervoor onderzoek naar groepscohesie: wat doen medewerkers om de groepscohesie te bevorderen? Amina onderzoekt dit aan de hand van interviews met medewerkers en observaties op de groep.

‘Gelukkig krijg ik de ruimte om mijn werkweek flexibel in te delen. Zo kan ik zelf bepalen wanneer ik thuis of op kantoor werk. Dat is heel relaxed. Ik plan mijn afspraken met collega’s op een kantoordag en thuis kan ik in alle rust aan mijn onderzoek werken.’

{caption}

Een warm welkom

‘De start van mijn stage begon goed met een fijne ontvangst op de afdeling. Ik voel me een volwaardige medewerker, niet ‘maar’ een stagiair. Tegelijkertijd krijg ik ruimte om te leren. Als ik even wil sparren bijvoorbeeld, staat mijn stagebegeleider voor me klaar.’

Ook als invalkracht voelt Amina zich welkom. ‘De open en transparante communicatie met de invalpoule is heel fijn. Je werkt immers niet op een vaste groep of met vaste collega’s. Dit kan snel voelen als een eigen eilandje, maar zo heb ik dit totaal niet ervaren.’

"Mijn inzet voor de invalpoule werd oprecht gewaardeerd. En de flexibiliteit is wederzijds. Die wisselwerking is fijn!"

Zitten deze schoenen jou als gegoten?

Zitten deze schoenen jou als gegoten?

Dan ben je bij Bink op de juiste plek! We gaan graag het gesprek aan. 

Bekijk hier al onze vacatures
counter
30 Jaar bestaan
counter
822 Collega's
counter
5767 Kinderen
counter
76 Vestigingen